Trädgårdsavfall til Sortti lördag 13.7

09.07.2024 kl. 19:39
Vi tar emot trädgårdsavfall till släpvagnen lördag 13.7 kl. 14-15. Då kan du också köpa en stadig återanvändbar trädgårdssäck för kommande sorttiturer.

Meddela på förhand  per sms lottnummer och vad/hur mycket du hämtar till föreningens nummer 0449863306.
Pris 3€/säck trädgårdsavfall. Varje säck ska vara lätt att lyfta.

Vi kan också ta emot mindre mängder anna avfall, men det ska sorteras skilt.  T.ex. invasiva växtdelar får absolut inte läggas bland trädgårdsavfall eller bioavfallskärlen. De ska lsorteras i egna svarta plastpåsar/avfallssäckar som ska slutas väl. och märkas tydligt "Invasivt". ä plastpåsar/-säckar och märkas tydligt med texten INVASIV. Priset är beroende av mängden invasivt avfall.
Ifall det på sortti visar sig att säcken eller paketet innehåller annat avfall än vad som anges, debiterar föreningen en högre avgift.

Nya invasiva växter

Observera att som invasiva växter klassificeras nu också Rönnspirea, Viitapihlaja-angervo, Sorbaria sorbifolia,. Den förekommer i Brunakärr bl.a. i häckar.  Rönnspirea ska utrotas före 15.8.2025.
Också Träddödare, Japanin kelasköynnös, Celastrus orbiculatus är invasiv och ska utrotas före  före 2.8.2027

Läs mer i
- Ogräs och invasia växter i Brunakärr (pdf, här saknas tillsvidare   Rönnspirea och Träddödare)
Nya invasiva arter i den nationella förteckningen (statsrådets förordning 15.8.2023)