Vatten- och avloppsrenoveringen är i gång

02.10.2024 kl. 13:30
Vatten- och avloppsrenoveringen har börjat med trädfällning längs vatten- och avloppslinjen för att Tieluiska ska kunna börja bygga väg och gräva för den nya vatten- och avloppslinjen. Se Tieluiskas meddelande 1.10.2024

HRM:s entrepenör Tieluiska Oy som bygger den nya vatten- och avloppslinjen har fått kontaktuppgifter till alla ordinarie medlemmar vars lott och/eller stuga direkt berörs av arbetet.
Tieluiska Oy:s arbetsledning förstår att grävarbetena kan kännas skrämmande och oroande för er som har era lotter intill byggplatsen.

Ni kan också själva kontakta arbetsledaren för byggplatsen,
työmaajohtaja Martti Kuikka, tfn 050 535 8333, martti.kuikka@tieluiska.fi. (obs! inte tieliuska!).

De trästolpar med röd topp som står i terrängen visar mittlinjen för grävarbetena som sträcker sig minst 3 meter inåt och 3 meter utåt från stolpen och eventuellt upp till 6 meters djup. Tieluiska avgränsar dikena med staket av säkerhetsskäl. Vi får hoppas att steketen också håller objudna gäster och hjortart utanför området.

Motsvarande arbeten för vatten- och avloppslinjen har gjorts i Lillhoplax och pågick hela sommaren med start i Kiskovägens- och Karunavägens korsning  och upp mot Ortonbacken.

Enligt den preliminära arbetsplanen ska hela projektet från Lillhoplax upp till Orton vara klart hösten 2025. Vi får också räkna med att väderomständigheterna i vinter och eventuella överraskningar under arbetets gång  kan påverka tidtabellen.

Säsong 2025 kan arbetena i någon mån försvåra användningen av ingången vid Pargasvägen, men soptömningen ska fungera och vi ska ha tillgång till vatten, wc:n, duschar och bastun som vanligt.

Läs mer i Tieluiskas meddelande 1.10.2024 (på finska)

Mera gräv- och byggarbeten längs Kiskovägen

Tieluiska kommer också att fortsätta gräva och förnya infran längs Kiskovägen. Då sträcker sig arbetesområdet från Tenalavägens korsning, förbi Karunavägens korsning och förbi Kiskovägens port och halvvägs upp längs lättrafikleden som leder in i Centralparken.

Det arbetet kommer ännu att begränsa parkeringen längs Kiskovägen och användningen av bakporten.